Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar overzicht
Blogpost

Kunstmatige Intelligentie in de zorg

Datum
14 december 2023
Geplaatst door
Artifical Intelligence, Kunstmatige Intelligentie, Innovaties in de zorg, ZBW, Zorg- en Bemiddelingsbureau Witting

Het is geen geheim dat de laatste tijd de zorgvraag enorm is toegenomen. Om te voldoen aan deze steeds toenemende vraag, worden er continu nieuwe innovaties in de zorg ontwikkeld. Eén daarvan is de inzet van Artificial Intelligence, oftewel: Kunstmatige Intelligentie (KI). 

KI is de wetenschap die zich bezighoudt met het creëren van systemen en machines die een vorm van mensachtige vaardigheden vertonen. Denk maar aan leren, plannen, redeneren en probleem oplossen.

Hoewel KI nog in ontwikkeling is, is er op dit moment heel veel mogelijk in de zorg zoals:

  • Spraakherkenning: bijvoorbeeld automatische transcripties of spraakbediening
  • Stemassistenten 
  • Het analyseren van röntgenfoto's 
  • Beeldanalyse van CT-scans of MRI-scans
  • Robotica zoals operatierobots 

KI en dementieonderzoek

In projecten binnen verschillende dementie-onderzoeksgroepen wordt KI al gebruikt. Dit wordt bijvoorbeeld toegepast bij BIRD-NL, waarbinnen onderzoek wordt gedaan naar  de risicoreductie van dementie. Hier wordt KI ingezet om te testen of nieuwe methoden om de risico-voorspelling van dementie te verbeteren. Verder wordt er binnen TAP-Dementie onderzoek gedaan naar de diagnostiek van dementie. KI-applicaties worden hier ontwikkeld om informatie uit beelden te halen en dit te combineren met andere beschikbare data.

De voordelen in de zorg

Één van de grootste voordelen van KI zijn de kostenbesparing en betere kwaliteit van de zorg. Dit is omdat KI een efficiëntieslag mogelijk maakt, wat op zijn beurt ook de kosten omlaag kan brengen. Door bepaalde taken te automatiseren, hebben zorgverleners meer tijd voor hun patiënten. Verder kan KI helpen met het ontwikkelen van betere behandelingen. Dit kan gedaan worden door het analyseren van grote en complexe datasets. Daarnaast kan KI ook de kwaliteit van zorg verbeteren door patiënten beter te monitoren door middel van verschillende soorten KI toepassingen, zoals gegevensanalyses en sensoren.

KI: nog niet vlekkeloos 

Omdat KI nog steeds in ontwikkeling is, heeft het nog niet het punt bereikt om processen helemaal foutloos te laten verlopen. Hierdoor kan een zorgverlener niet blind op KI vertrouwen, anders kan dit leiden tot foutieve diagnoses en het vaststellen van verkeerde behandelplannen. Ook kan KI persoonlijke gegevens van patiënten verzamelen. Op dit moment zijn wij geconfronteerd met twee vragen: hoe wordt met deze persoonsgegevens omgegaan, en hoe wordt KI in de zorg gereguleerd? 

Tot nu toe bestaan er geen ethische richtlijnen en ook geen wet-en regelgeving, maar die zijn wel volop in ontwikkeling. De AI Coalitie heeft de Mensgerichte Artificiële intelligentie gepubliceerd, waarin staat beschreven hoe de publieke waarden, democratische vrijheden en grondrechten beschermd moeten worden. Daarnaast heeft het Europees Parlement de laatste versie van de  Europese AI Act geaccordeerd, waarin strenge regels voor zowel KI ontwikkelaars en KI gebruikers staan beschreven om onder andere privacy te beschermen. De verwachting is dat de AI Act in 2026 ingaat.

Bronnen: https://www.dutchhealthhub.nl/artikel/ai-in-de-zorg-antwoord-op-vragen/#:~:text=Diagnose%3A%20AI%20kan%20helpen%20diagnoses,Ziekten%20zijn%20zo%20te%20voorkomen.

https://www.zonmw.nl/nl/artificial-intelligence

 

Terug naar overzicht